Tuesday, July 23, 2013

Tips beli dan belah secara online :D

sekarang 12.36 am 23 July. oke ye kawan kawan hahahaha
Ahad lepas, yang Ahad baruuu ni tu. haaa kan 
aku pakai baju yang aku beli online. 
Fishtail Blouse namanyaa. boleh google. kuikuikui
owh ye, kalau nak tengok web aku beli, click -----> http://www.kunakawaiiscarf.com
eh nanti dulu ! baca dulu entri ni tau tau tau. hahaha kemainn gedik
oke sambung. 
so ada classmate sorang tanya, lawa baju bagai bagai pumpang pumpang letup ah kan
so dia cakap ah 'berani kan Huda beli online' 
haaa aku pun cakap ah 'dah sukaaa, beli sajaa' hahaha puih

mula mula memang takut nak beli. takut kena tipu apa semua tu
aku tak ingat bila first time beli online. serious
tapi takpe, aku kasi tips. ceh hahaha
bukan ah tips sangat, just nak share cara aku. that's it :)

SATU : 
sebelum nak order, aku usha dulu barang tu betul betul.
and pastikan senang nak buat payment either online or cash deposit.
kalau ada measurement, in case kalau beli pakaian, tali inci kena ada. wajib 
then contact seller tu. 
aku suka contact seller guna Whatsapp and Facebook IM. itu je
sebab senang and cepat. 
TAPI ! kalau order dari web, sebaiknya isi order form dari web tu.
nanti seller akan reply terus ke emel yang aku kasi. yess 
aku suka guna gmail, tak serabut. ikut suka korang nak guna apa. mana yang selesa k
contoh ;



DUA :
bila order sudah confirm, aku bayar terus cecepat. yess
sebab seller kan namanya, duit itu nombor satu. 
kalau bayar awal, seller akan proses barang awal. percaya ah 
aku suka guna CIMB Clicks bapak aku, and Maybank2U kakak. hahahahaha
serious serious, sebab online ni macam uhhh cepat gilaaa uhhh haaaa
DAN ! bila payment sudah dibayar, aku hantar bukti pembayaran. 
lagi kalau beli dengan Chinese. bayar cepat seller hantar cepat. yess
contoh ;


TIGA :
bila seller tengok bukti payment, and payment dekat dia pun sampai, 
dia akan proses barang. time ni aku akan minta tracking number. haaa
kena minta, wajib. itu bukti dia hantar barang kita. yess 
contoh ;


EMPAT :
sekarang, tunggu barang sampai je la kan ? haaaaa ini paling syok gilaaa :D
kalau nak kurangkan sikit perasaan tak sedap jiwa raga kalau kalau kena tipu, 
aku selalu update news dari seller. 
sebab dia seller, buyers dia mungkin beratus beribu. 
kalau rajin tanya, dia akan terus check barang yang dibeli. yesss
kalau barang still tak sampai ikut tarikh diberi, kena update lagi
penting sebab nak elak dari ditipu and timbul salah faham
memanjang contoh ; 


and contoh lagi ;


ini sebab sebelum ni aku beli dengan dia, and dia tersalah hantar. 
so aku just remind dia untuk check semula barang yang aku beli buat kali kedua. 
nasib dia oke. cool. tabik 

LIMA :
haaaaaaaaaaaaaa sekarang barang sudah sampai ! dan aku macam yeay uu yeay ! :D
rasa seronok puas hati happy tak sabar nak pakai semua tu lah ! yeay lagi !
BUT ! kalau nak hubungan antara seller and buyer tu berpanjangan dengan baik, 
aku update lagi dekat seller. barang sampai weeeee ^^
and ucap terima kasih juta juta kali. 
seller tu mesti sejuk hati sebab buyer dia puas hati dengan servis dia. 
contoh contah ;



ENAM : 
aku suka post dekat Instagram. sebagai penghargaan antaranya.
and secara tak langsung aku promote business seller tu. 
lagi pula kalau business orang Melayu, Muslim. 
tak ke menolong sesama Islam namanya tu ? hehe 
acccccontohnyaaaa ;





baanyaaak gila gambar. haha but it's oke 
at least aku tak kasi tips sembarangan. hehe
and sampai hari ini, aku dengan seller seller sekalian tu still jadi kawan :)
seronok ah. boleh jadi inspirasi perniagaan. cehh kemainnn hahaha
one fine day InsyaAllah, aaamiin ~ 
itu saja. 
happy Ramadhan :) 

.hudapunyacopyrightreserved.