Friday, May 20, 2016

short story - ikut suka. part satu.

"sorry eda, you tak perform on your job. masa you cuti graduation that day kita ada buat interview and kita ada shortlistedkan few candidates yang sesuai. then we found the perfect one, so i harap you understand k" - jona cakap. 

reaksi muka dia memang macam tak sabar nak aku blah dari company-baru-naik-tapi-hampeh ni. 

aku nak react macam mana ni? lempang sedas pipi dia yang tak berapa nak bersih tu? atau cungkil mata dia guna pencabut bullet dekat kertas biar mata dia yang sepet tu jadi besar? atau aku bagi dia makan kaki macam phrase yang orang selalu sebut 'kakiku dibibirmu' tu? ok tu tak nak sebab mulut dia selalu bau todi. eww. 

"you dah cakap macam tu, what can i do? pack and go saja lah" - aku cakap. 

acah acah macam nak bagi dia rasa bersalah sampai tujuh belas keturunan tak boleh lupa aku. tapi orang macam dia ada ke perasaan tu? hm. 

"it's ok, your last day will be on next friday since bos asked me to treat you for lunch. a first and last one at least" - jona tak nak kalah. 

aku rasa company ni antara yang terpelik sebab masih baik hati lagi nak belanja bakal ex-staff sebagai farewell. bagus jugak, boleh aku demand.

"ok lah, if you insist" - aku setujukan je.

"hey chill, i'm sure you're gonna have a better position out there. you've graduated right?" - sinis gila jona. mintak kaki ni. 

"yeah i hope i don't meet anyone like you then" - aku mana boleh kalah. 

jona bengkek, lepas tu dia kasi kerja filing gila punya banyak sebab tak dapat nak balas apa aku cakap. celaka betul guna kuasa nak buli orang. haih masa boleh tolong cepat sikit tak?

*****
hari jumaat yang jona celaka tu sebut pun tiba. aku sendiri dah ready nak angkat kaki dan tayang jaritengah dekat dia lepas habis waktu kerja nanti. 

adatlah bila kau diberhentikan tanpa rela, sesi makan tengah hari kau yang terakhir bersama officemate tak akan ada gambar kenang kenangan. itu fakta, sila ambil dan terima hakikat. tak kisahlah, janji perut aku kenyang teramat kenyang so lepas blah dari sini bolehlah aku fokus kepada agenda masa depan yang seterusnya tak gitu pembaca sekalian? 

aku pilih Nandos. aku peduli apa, aku suka ayam. melingkuplah bos tengok bil nanti sebab aku order sides banyak gila lepas tu aku bungkus untuk norin. kahkah!

si jona pandang sinis je tengok aku order macam macam. hey company sepupu kau ni takkan bankrap la Nandos je-pun. 

5.30 petang. yes! dah boleh tayang jaritengah. tapi sekejap!

kak lina ni potong betul lah. aduh suka sangat buat drama tv nak menangis peluk peluk cium cium bagai. aku lemah betul dengan kak lina ni. sebab dia je yang selalu defend aku. gilalah kalau aku cakap aku tak sayang dia, dia jaga aku baik gila sepanjang aku kerja sini.

"eda nanti jangan lupa akak tau, jaga diri dekat luar sana. janji tau jangan lupa akak wuuu wuu wuu wuu" - kak lina cakap. ok wuu wuu tu anggap jelah dia tengah sedut hingus sambil lap air mata dia. 

"ok kak insyaallah apa apa nanti akak halo halo je ok. free nanti kita keluar makan" - aku cuba pujuk. 

aku tak sanggup nak berlama lama dekat sini dengan kak lina ni, kalau tak nanti aku dengan dia jadi pelakon wanita harapan. naya je. bye kak lina, i lap you! 

jona pandang aku dengan kak lina dari floor atas. nampaknya dia tengah bersedia nak lambai aku keluar. tak guna betul perempuan ni. 

bila aku dah pun buka pintu office dan dah bersedia nak keluar, dorang pun lambai tangan sambil ada yang cakap "bye eda goodluck out there!". aku dengan comelnya balas "bye korang selamat berporak peranda!" sambil tayang jaritengah yang aku memang tunggu dari pagi. 

ok, tipulah kalau aku cakap dorang tak terkejut dengan farewell aku hahahahaha mestilah macam terkedu aku bye bye cara macam tu tapi aku peduli apa kan? 

aku berdiri sekejap dekat tepi kereta, berfikir. apa aku nak jadi lepas ni eh? 


***
diberhentikan kerja secara tiba tiba memang akan merenjat segala sel sel otak yang tengah aktif berhubung. sedikit sebanyak aku sendiri panik lepas ni aku nak buat apa, kerja tak ada, duit lagilah melingkup. tapi takkan aku nak tunjuk semua tu dekat depan officemate, depan bos, dan paling penting, depan jona. memang tak la kan aku nak tunjuk kekalahan depan musuh. 

jona buat apa? ok, jona tak buat apa apa. dia buli aku je. see? dia tak buat apa apa pun. dia guna kuasa dan jawatan dia untuk buli aku. sebab apa?

sebab aku lagi pandai dari dia. orang kampung macam jona yang baru sampai bandar lepas tu dapat kerja atas ihsan sepupu kaya raya, tipikal sangatlah untuk dia jadi diva haktuih tak gitu kawan kawan? 

kelemahan aku? alah sikit je. aku lambat buat lesen kereta. tapi sepanjang ketiadaan lesen tu aku elok je siapkan kerja dengan cekap amanah dan fatonah. jona je yang meroyan lebih. so disebabkan kelemahan tu dia guna untuk singkirkan aku. see? jona tak buat apa apa pun. 

tahi. 

gedebuk! 

"woi eda kau nak sembahyang subuh ke tak?!" - norin dengan nenek nenek memang tak ada beza. 

kentut gila dia baling bantal peluk besar ngam ngam kena gigi aku. nasib baik bantal je, buatnya dia baling periuk megi koma setahun aku nanti. 

terpisat pisat. aku cuba hadam soalan dia tadi. ceit soalan norin tu macam ada option pulak boleh tak nak sembahyang. dengan suara dia pagi pagi buta ni aku agak kalau dia kahwin nanti sekali satu kampung dia kejut suruh bangun sembahyang subuh. 

"aku nak bangun la ni. asal? nak jadi imam aku?"

"kalau jadi imam kau, aku tunggu kau dah kaku nanti" 

"macam ni aku baring baliklah, kau nak imamkan en?" 

"kejap aku ambil kapur barus tabur siap siap" 

"babi!" - aku baling stokin semalam dekat norin lepas tu terus masuk toilet.

4 petang. aku dengan norin keluar cuci mata dekat mall sebab bosan nak melepet dalam rumah tanpa masa depan yang cerah. kitorang siap layan dua movie sekaligus, bosan punya pasal. tu la memasing muka dan badan so-so je lambat sikitlah lelaki nak lekat. tapi nasib baik aku tinggi sikit daripada norin. 

"alah lebih 2cm pun kecoh" - norin selalu cakap.

"2cm pun lebih juga dari kau" - jawapan biasa aku selalu bagi. 


***
KFC. aku dah cakap aku suka ayam.

"so apa plan kau lepas ni?" - norin tanya. 

"apa lagi balik kampung tanam anggur la" 

"cis, kau berani berani nak tinggalkan aku setelah apa yang kita lalui bersama setiap malam?" 

"norin kau nampak tak tulang ayam ni? nak merasa jadi bini orang ke tak?"

"hahaha kk alah yam aku melawak sikit pun emo" 

"emo la sipah oi statement kontroversi gila hahaha siot je"

"jawablah soalan aku do ayam betul"

"aku tengah fikirlah ni nak kasi jawapan bebas-klise dekat kau. aku carik dulu la dekat web nanti. nak balik rumah mak aku nanti kena sembelih pulak"

"kerja tempat aku je la" 

"ah tak nak aku, 24 jam jumpa kau dekat rumah pun bercinta dengan kau eeww tak sio teman" 

"bayam" 

"alah kau tau kan aku memang tak minat kerja macam kau, kasi aku kebebasan pleaseee" 

"kk fine i hate chu!" 

"i hate chu konon, aku jugak kau carik ajak tidur sekatil berak sejamban, pui. eh kejap, rumah sewa kita mana ada katil" 

norin baling ais dekat aku. nasib baik sempat elak. 


***
whatsapp. ting!

"woi eda apa cer?" 

"waalaikumsalam warrahmatullah~ apa cer kau nak?"

"hahaha siot kau kenakan aku. yela yela assalamualaikum."
"dah jumpa kerja baru ke belum?"

"eh mestilah belum" 

"kerja bawah aku je lah, senang"

"ha ni lagi sekor, tak naklah aku. geli"

"cis sampai hati kau kan eda" 

"gila tak sampai. kahkahkah!"

"woi kalau perlukan bantuan, halo aku. jangan lupa diri pulak."

"aah kan, dah alang alang kau hulur tu, aku nak bantuan duit. rm2000 boleh?"

"boleh, mai lah kahwin dengan aku. kuikui" 

"tak naklah, mak aku nak menantu lelaki" 

"babi dah tu aku bukan lelaki?"

"bukan. kahkahkahkah" 

hazari. baik budak ni. kerja pun baik, perangai eh mestilah lagi baik. aku tak tahu kenapa dia boleh bertahan dengan kepala otak aku. padahal aku macam kasar gila dengan dia. mana reti nak elok elok dengan hazari ni. aku pakat woi woi je. 

aku kenal dia pun masa sekolah menengah dulu. aku tak suka dia sebenarnya sebab dia macam weirdo. entah macam mana ada satu insiden lepas tu terus aku rapat dengan dia. keluarga dia pun kenal aku so kira kitorang ni macam kawan rapat susah mati macam tulah.

keluarga dia orang berada, aku tak pasti mak ayah dia buat bisnes apa tapi yang pasti sangat lumayan pulangan dia, hasilnya boleh nampak dekat rumah rumah dorang ada, kereta kereta dorang. memang power la. tapi tu bukan sebab aku berkawan dengan hazari. sebelum aku tau status dia memang aku dah rapat dengan dia. hazari ni lagi siot dia cakap mak ayah dia pengumpul setem, aku pun main percaya je la sebab aku bukannya kisah sangat status dia. lantak pi la janji dia ikhlas nak berkawan. tak gitu korang?

norin kawan aku dari zaman universiti. aku rapat dengan dia ni pulak sebab satu je ; maharaja lawak. aku nak cari wifi masa tu sebab nak tengok maharaja lawak first season dekat facebook. disebabkan hostel norin ni lubuk wifi laju dan dia pun tengah tak ada roommate, dia offer aku overnight layan maharaja lawak sama sama. so lepas tu terus rapat. epik gila kan? ok tak epik, fine. 

apa norin minat, aku langsung tak minat. sama jugak apa aku minat, dia haram. benda tu la yang buat aku dengan norin bertahan lama sampai sekarang. saling melengkapi. sweetkan? dah tahu dah. 

3 bulan selepas peperiksaan akhir semester 6, aku dengan norin buat keputusan untuk duduk sama sama dan cari kerja. kira macam berhijrah la, untuk norin. aku tak boleh dikategorikan sebagai berhijrah sebab rumah keluarga aku 30 minit je dari rumah sewa. kalau kitorang dah sengkek paras paras paras hidung, kitorang lari rumah keluarga aku balik makan. so si norin ni dah macam kembar tak sama tinggi aku la. kalau masa dekat universiti ada yang label kitorang ni upin ipin. bantailah asalkan dorang tak lupa kitorang. 

kelepet! 

"dah puas berangan?" 

cis, botol losen si norin mangkuk ni baling dekat aku. dia ni nak aku mati cepat ke apa. 

"woi kalau ye pun tak sabar nak baca yasin untuk aku baik kau baling tv ni terus. sengal buih!"

"hahahahaha dah tu aku tengok kau macam nak tembus keluar dinding tu apahal? dahlah kita dekat tingkat 10 ni" 

"kata suruh aku buat next plan, aku tengah fikir la do" - aku cakap sambil tangan rancak hidupkan laptop. nyawa kedua ni. 

norin sambung tonton tv sambil baring beralaskan tilam masing masing. kalau nak bezakan kitorang dengan abang-la dekat luar sana memang sipi sipi je yang beza. 

"kau nak kerja macam mana weh?"

"perempuan keberet pun jadilah"

pelepuk! 

"hoi! serious lah kau ni, tak sabar nak aku jadi almarhumah. kurang ajar betul!"

elok je dia baling remote tv dekat aku. selebet betul perangai. 

"aku tanya betul betul kau pergi menganjing dah kenapa, memang kena la"

"mana ada aku menganjing, aku tengah meng-ayam ni"

"ayam betul" - norin malas nak layan aku dia terus pergi dapur ambil jajan. 

aku buka akaun jobstreet. antara web cari pekerjaan yang aku betul betul percaya sebab dua pekerjaan aku sebelum ni aku dapat dari web ni. gaji pun boleh tahan, sesuai dengan kelayakan aku. aku pilih jawatan admin atau assistant admin. setakat ni dua company je yang kena dengan tekak aku. ok, submit resume. send!

"puh puh puh puh! melekatlah engkau datang berdamping dengan aku puh puh puh!" - lepas aku tekan butang send. 

"astagfirullahalazim eda nak cari kerja pun pakai bomoh bomoh ish ish ish ya Allah ampunkan aku sebab tak ajar kawan aku ni betul betul yaAllah" - norin buat perangai. dia masih bertapa dekat dapur buat apa pun aku tak pasti. menuntut agaknya. 

"alah puh puh sikit je-pun. duit aku dah paras hidung je ni" 

"oklah tu daripada kau cakap paras gigi, geli" 

"tak guna kau! weh nak milo se! tentiyu muah muah!"

"ah takde, buat sendiri. aku bukan gundik kau"

"alah dah duduk sekali ni kira gundiklah tu itu pun nak berkira ke?" 

"eh mestilah" 

"cis"

lepas 5 minit milo aku pun sampai. bagus norin ni, mulut jahat kata tak nak buat last last dia buatkan jugak. tapi aku tak tahulah apa dia tabur dalam ni lama betul bancuh milo sampai 5 minit. 

"aku letak racun tikus bulan lepas punya, sekejap lagi cairlah dia dalam milo tu" - norin macam tahu je akal aku nak kenakan dia. 

"takpelah, paling koman pun berbuih buih mulut je la kan, takdelah seksa sangat. aku jalan dululah macam tu" - aku tak nak kalah. 

"k bye eda" - sambil norin lambai lambai ke arah aku. 

tak guna betul kawan seorang ni. aku capai remote tv dia baling tadi, aku nak baling balik dekat dia. tiba tiba phone aku berdering. 

bababababanana! babababanana!  - tone minion cerita despicable me. 

HAZARI. aku hidupkan loud speaker. 

"hoi!"

"waalaikumsalam" - hazari nak kenakan aku balik.

"ekeleh dah basi la lawak kau ni dah basi boo boo"

"ah engkau kalau turn aku semuanya dah basi. cis. weh korang dekat mana?"

"dalam hati kau lah, asal?" - norin jawab.

"wuu wuu sawitnya kau norin gugur bulu bulu aku. weh jom, makan" - hazari cakap.

"kau belanja?" - aku tanya.

"ye la dah aku yang ajak kan" 

"habis tu selalu norin ajak aku makan apasal dia tak belanja?" - aku tanya lagi. 

"siot kau eda aku pulak kena apahal?" 

"woi korang nak ke tak nak bergaduh pulak. tak nak sudah, aku ajak kawan lain" 

"pergilah, ada kitorang kisah?" - norin balas balik. 

"okk tak tak. jomlah, aku dah dekat bawah rumah korang ni"

"woi bawah rumah kitorang rumah jiran tingkat 9 la gila" - aku balas menganjing.

"bencilah aku cakap dengan korang ni, cepatlah turun aku dah lapar ni" 

"apalah ada rumah pergilah makan dekat rumah. suruh orang cepat pulak, datang tak bagitahu" - norin bengang dengan hazari. 

"aku tak bagitahu, aku bagitahi" - hazari balas.

"mangkuk!" - norin balas. 

"dah dah cepat cepat, 5 minit je aku kasi" - hazari terus matikan call. 

tipikal perempuan, kau kasilah 5 minit ke 1 minit ke, 15 minit lepas tu baru kitorang turun. masuk je kereta hazari, aku terus menganjing nama dia sambil nyanyi lagu anuar zain - ajari aku tu sebab nama dia hazari dengan 'ajari' kan tak jauh. dia yang tengah cuba fokus memandu buat buat pekak je bila kitorang memekak dalam kereta dia. kereta power kan, radio lagilah power. apalagi kasi belanjalah sikit suara suara merdu kitorang. 

setakat ni 2 orang ni je la tempat aku bergantung hidup. statement macam hidup sebatang kara kan? tapi aku tak tipu. dua orang ni je yang ada masa aku susah masa aku senang. kira macam friends till jannah macam budak budak hipster selalu cakap tu. aku harap aku masih boleh bertahan untuk jadi lebih waras bila berdepan dengan dua orang ni. 

lagu pun habis. suasana jadi kicauan burung. 

"korang, aku kena pindah" - hazari cakap. 
bersambung..

.hudapunyacopyrightreserved.