Saturday, April 18, 2020

Labor Journey - Part 1

yes finally lepas 5 bulan beranak baru nak cerita pengalaman beranak aherherher. tak tau la nak cakap tapi bila dah jadi mak memang hobi tu kena diletak tepi sekejap eh? entahlah. 

kk apa yang aku share ni memang 100% experienced by me, orang lain aku tak tau la ada pengalaman yang sama or tak because we're different okie. nanti aku bagi tips sikit yang aku dapat masa nak beranak. gituuu. 


3 November 2019
aku GDM, maksudnya ada kencing manis masa pregnant so aku kena beranak secara induced labor. masa 10 weeks pregnancy aku kena warded so lepas discharge sampai la last appointment check up, aku ada 2 tempat check up. 1 dekat klinik kesihatan 1 lagi dekat hospital. 1 minggu sebelum aku 'check in' dekat hospital, diorang bagi official letter surat serah diri. masa tu aku 37 weeks berapa hari aku tak ingat. then aku bagi 1 copy dekat HR untuk inform yang aku akan start maternity leave apa semua la. 

masa ni 3hb ni, aku check in pukul 2pm. lepas register apa semua, nurse ambik last weight kau. lepastu dia bawak masuk 1 bilik ni, dekat perut aku dia letak macam tali ke apa entah keliling perut, 1 color pink 1 color apa aku tak ingat. rupanya dia nak monitor jantung baby. oo barulah aku tau masa tu. amirul pergi hantar beg aku dekat bed. lama jugak la dia omonitor, around 20minit macam tu, sambil tu suruh aku gerakkan kaki. then baru dapat duduk dekat bed sendiri. kenapa aku pilih hospital kerajaan? suka hatilah, aku bayar tax kot hahahahahaha takdelah, hospital kerajaan kan lebih ramai pakar, kan senang apa apa jadi nanti. 

lepas dapat duduk dekat bed, bermula la episod yang aku paling takut. kena seluk. doktor yang check masa tu doktor perempuan india, cantik. mula mula dia masukkan branula. dia nervous agaknya habis darah aku memancut keluar, membazir tahu? hahaha. then dia interview la pregnancy journey aku sikit sikit. lepastu dia seluk. 

aku jujur ni, sakit gila. masa tu baru 1cm. then doktor tu scheduledkan induce aku pukul 6pagi esoknya. masa ni tak ingat apa dah. ingat hidup or mati je lepastu. amirul? 


ada ni dia pergi beli makanan then tengok aku masa waktu melawat. time ni aku dah siap berwasiat apa bagai hahahaha and banyak kali aku cakap aku takut. beranak first time kot, what did you expect? mestilah cuak kan? disebabkan aku GDM, makanan hospital semua dia bagi yang less sugar (diet menu) punya. and tiap 2 jam nurse ambik glucose reading. biasa diorang panggil check BSP (blood sugar profile). aku bagitau awal awal ni, kalau GDM, 2jam lepas beranak pun still check BSP ye. ingat tu. then 3 November tamat macam tu je la. aku tak boleh nak tidur menunggu pukul 6 pagi esoknya. 

4 November 2019.
tipu. aku tidur jugak last last hahahaha. then nurse kejutkan untuk pergi 1 bilik ni, masuk ubat induce. sebelum masuk ubat induce tu doktor seluk lagi sekali. still 1cm, kalini doktor perempuan melayu. jari dia comel comel wei, masuk 2 jari pun rasa macam masuk 4 jari. menjerit aku dalam bilik tu sambil keluar air mata. then dia suruh tahan sikit lepastu masukkan ubat induce tu dekat bawah. ye dekat pintu tempat anak kau keluar le. hahaha. dia akan seluk lagi 12jam lepastu. pukul 6pm. aku keluar bilik tu nangis nangis lepastu call amirul. oh ha, amirul tak balik rumah, dia tidur dalam kereta dekat parking hospital. degil bebeno. 

waktu siang tu dah mula rasa sakit tiap 10minit, contraction kuat. maybe sebab jalan aku baru 1cm so memang sakit la kot. contraction ni rasa dia macam pinggang kau kena gergaji time tu, ha macam tu la lebih kurang. aku panggil nurse cakap aku sakit. then doktor datang, dia seluk lagi (nangis la asik kena seluk), dia cakap still 1cm, so dia bagi injection pain killer. lepas kena inject memang lalok terus, aku terus tidur. amirul datang baru sedar. contraction still sama tiap 10minit. amirul ada gambar aku tengah menahan sakit sambil pegang pemegang katil tu macam taknak lepas hahaha tapi em tak nak la share.

kerja aku apa je time tu, nangis je la haha. oh ye, in time tengah menahan sakit contraction tu, tiap 1 jam rasanya, nurse datang check blood pressure and monitor jantung baby yang lilit tali dekat perut tu. so far baby aku masa tu aktif macam biasa. and tak ada tanda pun dia nak keluar.

malamnya. 
masa doktor buat rounding, time ni doktor lelaki melayu. dia interview aku blablabla lepastu dia seluk lagi. kali ni memang aku terus nangis macam budak kena marah dengan mak. dia pun panic la kot siap macam pujuk aku "puan tahan sikit puan, saya nak bantu puan cepat beranak" dia check masa tu dah 3cm. contraction masih sama wei, tiap 10 minit aku rasa nak gegarkan 1 hospital tu. tidur jangan cakap la. aku tak boleh tidur. then doktor lelaki tu cakap kalau 6 pagi esoknya still 3cm, dia akan schedule kan induce kedua. Allahu mende la paling aku tak nak. aku call amirul lepas doktor tu pi check orang lain. nangis nangis la cakap give up la nak beranak operate la mende la. tapi amirul ni jenis dengar je lepastu dia pujuk "sabar ye sayang, untuk anak kita" beranak operate memang bukan dalam list aku. aku pun tak nak sebenarnya, tapi sebab masa tu contraction kuat sangat, memang merepek je la kerja aku. aku tidur 3 jam macam tu je. 

5 November 2019
5 pagi. nurse kejut check blood pressure & monitor jantung baby. dia cakap dekat aku "nama puan dah ada dekat labor room, tapi sebab puan still 3cm, diorang bagi yang emergency  beranak dulu" aku pun iye je la. 6 pagi macam semalam jugak, check jalan. doktor perempuan melayu semalam tu seluk. aku masa ni dah redha habis dah. aku diam je. 

8 pagi. doktor dah start buat rounding. ha masa ni nurse yang jaga aku tu memang sempoi. macam borak dengan member. dia check blood pressure and monitor jantung baby jugak. then 1 doktor pakar ni datang, dia cakap pukul 2pm aku akan dipecahkan ketuban untuk cepatkan bukaan jalan. nurse sempoi tu pun pesan dekat aku suruh standby. aku mandi aku breakfast then aku call amirul, inform dia. family aku? amirul la jadi informer masa tu. 12pm sebelum lunch aku kena seluk lagi. 3 cm jugak. so confirm pukul 2pm kena pecahkan ketuban. aku redha habis dah time ni. doa je la senjata yang ada masa tu. asalkan anak selamat. tu je fikir. untuk hari 5hb ni contraction aku kurang sikit. 5minit sekali tapi tak sakit macam semalamnya. manageable.

2pm.
nurse panggil aku pergi bed lain, then doktor bawak 1 stick, macam plastik stick la lebih kurang. dorang suruh aku kangkang and lembutkan bahagian lutut. aku tak tau nak buat macam mana, doktor tu tak dapat nak pecahkan ketuban masa first try hahaha sorry doktor. then nurse sempoi tu pegang lutut aku and doktor tu pun try lagi sekali. masa pecahkan ketuban ni tak rasa apa apa. tetiba ada air mengalir, banyak pulak tu. then dekat situ dorang bersihkan aku and start monitor jantung baby. oh time ni pun aku kena masuk air.

3pm 
labor room call wad aku panggil nama aku masuk sana. haish time ni jantung laju gila beb. aku sempat buat last call dekat amirul, mintak dia tunggu dekat depan labor room sebab hospital tu suami boleh teman ye sampai bersalin. lepastu aku tinggalkan phone apa semua dekat bed then diorang tolak aku masuk labor room. 

nanti sambung part 2, aku kena kerja esok. 

tunggu tau, bye!

.hudapunyacopyrightreserved.