Thursday, April 23, 2020

Labor Journey - Part 2

sorry wei sebab banyak sangat distracted dengan life routine. ok kali ni kita sambung. aku tak nak taip semberono je sebab nak cerita pengalaman ni kena guna emosi masa hari kejadian haha. 

jom sambung. 

3pm
pergi labor room bukan jalan kaki ye, pakai stretcher. bila sampai dekat labor room tu, aku tersalah anggap mula mula. diorang letakkan aku dekat 1 bilik ni, aku betul betul ingat tu macam bilik sementara sebelum diorang tolak aku pergi labor room yang sebenar. aku imagine macam dalam tv tu, labor room besar gabak ramai doktor bla bla bla. rupanya aku silap, nurse dekat situ cakap "puan akan duduk sini sampai bersalin, kalau nak kencing ke buang air besar ke bagitau ye. kalau sakit sangat pun bagitau" oo itu la labor room hahaha. masa aku baru sampai situ, ada 5-6 orang medical student rasanya, then ada 1 doktor sikh perempuan. first day haritu aku kena masuk branula sebelah kanan kan? ok kali ni diorang cucuk branula sebelah kiri pulak. kanan untuk masuk air, kiri punya aku tak tau. lepastu hat yang lilit dekat perut tu pun diorang pakaikan, sampai bersalin. seriously tak ada tanda langsung anak aku nak keluar. perut aku still tinggi.

then aku baring je la dekat situ sambil melayan contraction yang 5minit sekali tak sakit sangat then jadi 10minit sekali sakit yang Tuhan je tau. susah nak describe sakit contraction ni macam mana, kalau tanya mommies lain pun mesti bagi jawapan sama macam aku haha. sambil tu doa je la apa yang patut. 


4.30pm 
amirul setia menunggu guard bagi masuk labor room untuk teman aku. 430pm dia inform dekat guard nama aku, then kena isi borang color kuning untuk confirm yang dia akan teman sampai aku bersalin then phone kena off. kalau bersalin normal, memang husband boleh teman. dia masuk bilik aku tu, mampu senyum je la. then dia baca apa yang patut, dia suruh aku kuat. haish kalau dah ada husband sebelah, memang jadi lembik hahaha. aku nangis time tu, aku minta maaf dekat dia, aku pesan dekat dia kalau apa apa jadi, jalan terus jangan lemah. aku siap pesan kalau dia nak cari pengganti aku pun aku ok, asalkan dia tak hidup sorang sorang. aku cakap aku sayang dia apa semua tu. dia pun nangis jugak. dia cakap thank you sebab sanggup lahirkan anak dia. time tu memang kira macam sesi luahan hati. 

8pm
too bad, jalan aku still 3cm masa tu, sejak dari 4.30pm aku layan contraction sampai 8pm tu rupanya jalan aku tak bukak bukak. and aku tak boleh turun dari katil. sebenarnya tak boleh pusing pusingkan badan masa contraction, kena baring and gerakkan kaki je. tapi sebab contraction aku memang sangat sakit, aku asyik mengereng. then aku mintak pain killer, nurse bagi aku sedut gas entonox tiap kali contraction menyerang. tapi entahlah, benda tu tak membantu. aku genggam tangan amirul sampai merah merah tangan dia hahah. bayangkan 12 tengahari waktu last aku makan, then dah 8pm perut kosong, haus, bibir aku & tekak kering. 

masa ni doktor pakar buat rounding. midwife datang sekali check jalan, 3cm. doktor tu cakap dekat amirul, kalau 12 tengah malam still 3cm, aku terus kena emergency czer. amirul muka risau. tapi dia angguk je la apa doktor tu cakap. aku redha je la, nak buat apa lagi kan. janji anak aku selamat. oh ye time ni ada kawan aku sekali, dia doktor dekat situ. hai doktor Nadia Farhana! :) tapi dia tak berani nak tegur aku sebab aku tengah tak betul layan contraction hahahaha. 

then amirul keluar kejap pergi solat and makan. dia pesan aku doa banyak banyak bagi mudah jalan bukak. aku dengar tak dengar masa tu. aku dengan dunia menahan contraction je haha

11.30pm 
masa ni rasa macam kena sembelit, nak membuang tapi tak lepas. contraction pun still sama. tapi, jantung anak aku lemah. aku cakap dekat amirul, tolong panggil doktor, aku rasa macam nak buang air besar. amirul terus lari keluar panggil doktor. then midwife dengan lagi sorang doktor datang, midwife check jalan aku. ya Allah dah 8cm rupanya. ya Allah alhamdulillah alhamdulillah. then midwife panic tengok jantung anak aku lemah. dia terus suruh aku push, masa ni ada lagi 8 orang macam tu aku tak tau mana satu doktor mana satu nurse, semuaa perempuan. alhamdulillah. dua orang pegang lutut aku, sorang tolong bagi semangat suruh push, masa tu macam tengah buat live battle. jujur aku tak pandai push, tapi aku push jugak. then midwife cakap dah nampak kepala, push lagi push lagi. aku ambik nafas then push lagi tapi kepala anak aku belum lepas keluar lagi. 

lepastu aku terus baring. aku penat. rasa macam lengai, habis semua tenaga. midwife jerit "bagi dia air!" then ada 1 nurse ni cecepat suapkan aku air. leganya wei ya Allah. then sambung push lagi. tapi still tak berjaya keluarkan kepala anak aku. 

amirul ada dia mampu tengok je sebab aku dikelilingi nurse/doktor yang tolong aku push. 

then midwife mintak amirul tunggu luar bilik, diorang terpaksa guna kaedah vacuum sebab aku dah terlalu letih. aku sendiri melayang layang kepala otak. aku penat. 

11.56pm 
last push and sekali dengan kena vacuum, finally berjaya! aku dapat rasa kepala anak aku dah keluar and midwife tarik keseluruhan badan dia sekali dengan uri. 

TAPI! 
anak aku tak menangis! labor room tu sunyi sepi. aku dah cuak ya Allah jangan ambik anak aku sekarang ya Allah. 

nurse yang ambik anak aku dari midwife terus gosok gosok belakang badan anak aku berkali kali. 1 labor room tu macam panic tapi diorang maybe ada pengalaman, expression muka tu diorang tak tunjuk, body language je yang dapat baca. 

nurse tu gosok gosok then barulah dengar suara anak aku menangis. alhamdulillah alhamdulillah! aku tak menangis kuat tapi air mata tak berhenti mengalir. 

alhamdulillah 11.56pm 5hb November 2019 lahirnya SITI DARIYA BINTI AMIRUL AMNI :') berat 2.66kg. 

dari 3pm sampai 11.56pm aku bertarung nyawa hahaah lama gila :') 

then nurse tu bukak kain yang balut Dariya, dia tunjuk dekat aku "puan dapat anak apa?" aku jawab la "baby girl" sambil sambung nangis. leganya Tuhan je tau wei. hilang semua, semuaaaa rasa sakit sebelum tu. 

lepastu nurse bawak Dariya pergi jumpa amirul & dimandikan. 

12.10am
diorang tengah jahit episiotomy. sebabkan aku terpaksa kena vacuum, so luka aku agak besar, dan jugak kena jahit dekat area tempat keluar air kencing. sebab sebelum aku sakit nak push, diorang masukkan 1 batang apa entah, bagi keluarkan air kencing. aku kena 3 kali. so ada luka juga dekat situ. 

kiri & kanan aku kena jahit. masa ni tak rasa apa apa, just dekat luka tempat keluar air kencing tu, aku dapat rasa diorang masukkan jarum lepastu keluar, lepastu cucuk lagi. aku sampai ter-tendang sikit midwife tu. sorry ye. then nurse sorang lagi suruh aku sedut gas enctonox tu. ok masa ni baru ada function gas entonox tu. aku macam di awangan. jauh betul melayang layan. hilang rasa sakit kena jahit. 

lepastu ada 1 doktor ni datang, dia introduce dia dari wad SCN, dia bagitau Dariya kena masuk wad SCN untuk check dia kena kencing manis jugak or tak. aku angguk je. masa ni aku tak tau berapa hari Dariya kena tahan dekat wad. 

then yang pegang Dariya tu jumpa lagi aku, Dariya dah mandi. mata bukak sikit je. nurse tu bagi cium sekejap je, tak sampai 5 saat. aku tak dapat peluk dia pun masa tu. sedih sangat sebab dia nak kena masuk wad dia sendiri. aku cium then nangis la apa lagi.

1.30am 

amirul tunggu aku dekat wad lama aku duduk sebelum pergi labor room. lama kan aku kena jahit? yesss. sekali la dengan ada doktor inteview sikit tanya ada rasa sesak nafas ke apa ke. aku ok je masa tu. penat yang teramat.

time ni dorang dah tolak aku naik wad aku balik. pakai stretcher jugak. amirul pandang aku, lepastu nangis sama sama. macam dalam drama. dia tau aku kelaparan & haus macam apa, dia standby roti dengan air kotak milo. dia pakaikan stokin then dia kena balik, bawak uri sekali. masa ni 16 juta kali dia cakap thank you. aku kan kuat drama, aku nangis je la hahaha. aku nak cuba tidur sebab penat sangat, tapi tak dapat tidur. kenapa? 




nanti sambung Part 3 ye, aku bagitau berapa hari Dariya kena tahan & kenapa aku tak boleh tidur. 
tunggu tau, bye korang!

.hudapunyacopyrightreserved.